To tøffe jenter setter seg et hårete mål. De er ikke skiløpere, men bestemmer seg for å gå Birkebeinerrennet 2011. Vil de klare det?


søndag 12. september 2010

Et par innspill til treningen

Heisann, fortsatt veldig bra innsats, dette går riktig vei! Jeg og Anita hadde en flott tur på rulleski idag, det begynner å bli mer saft i stavtakene nå!

Fra nå av bør dere prøve å legge inn en skikkelig lang treningstur ca 2 ganger i måneden, der fokus skal være å venne kroppen til å holde på lenge. Dette stimulerer de fysiologiske prosessene som kalles fettforbrenning, som trener kroppens evne til å nyttiggjøre seg fett som "drivstoff". Dette er trenbart, men kommer først skikkelig i gang etter ca en til halvannen time. På disse turene skal det gå skikkelig rolig. En sykkeltur bør være over 2 timer, en løpetur ca 1 time 30 min. Når en skal holde på i 5-6 timer (dvs Birken:-)) er denne egenskapen viktigere enn å kunne kjøre terskelnivå i 45 minutter.

Det andre innspillet dreier seg om å trene opp kroppen til å klare å nyttiggjøre seg næring under trening og konkurranse. Under birken vil dere trenge tilførsel av næring underveis, og det kan gå skikkelig ille hvis dette er første gang dere spiser under trening. Så på treningsturer på ca 1 time: Drikk ca 2 dl vann halvveis. På lengre turer - drikk ca hvert 20. minutt. På lange turer, prøv å spise 1/4 banan e.l. underveis og før det er 30 minutter igjen av økta. Prøv gjerne også sportsdrikk, saft e.l. underveis, men vær forberedt på at dette kan sende blodsukkeret (og dermed den gode følelsen i kroppen...) alle veier, så det er greit å få erfaring med dette før birken.

God langtur og ha en fin uke,

Henrik

1 kommentar:

  1. Ja, du står virkelig på som trener du, Henrik! Det er bra. Jeg skulle vel egentlig ønsket og hatt deg her som teknikktrener i ski. Siste rulleskitur gikk forresten veldig bra. Lavere staver gjorde at jeg i alle fall brukte overkroppen bedre. Kjente det i både armer, mage og rygg dagen derpå.

    Får prøve meg på skikkelig langtur eller lang tids trening nå da. Jeg drikker alltid vann mens jeg trener, så det skal nok gå bra, men jeg får vel prøve med en liten banan også. Kjekt at du gir av din kunnskap. Setter pris på det.

    SvarSlett