To tøffe jenter setter seg et hårete mål. De er ikke skiløpere, men bestemmer seg for å gå Birkebeinerrennet 2011. Vil de klare det?


torsdag 30. desember 2010

Smøring av ski

Heisann, lenge siden sist nå. Nå er det på tide med  noen smøretips! Det jeg bruker mest er Swix smøretips. Her legger du inn ambisjonsnivå (dvs pris..) temperatur, snøkvalitet og alternativt luftfuktighet, og ut kommer både gli- og festesmøring. Jeg anbefaler å la den stå på SPORT, da får du gode tips til en rimelig penge.

Hvordan legge festesmøring? Det er veldig enkelt:
  1. Legg ett lag kald voks (f.eks. VR30) i smøresonen og kork godt ut.
  2. Legg dagens smøring i 2-3 tynne lag kork godt ut mellom hvert lag. "Godt ut" betyr at voksen skal bli nærmest usynlig.
  3. Hvis du har varm voks på skiene fra forrige tur og temperaturen har falt, sikler du av det verste med en plastsikling. Bruk bare skirens hvis du må. Hvis temperaturen har steget siden sist, legger du bare dagens voks oppå.
  4. Klisterføre håper jeg vi unngår en stund, så det tar vi senere :-)

Hvordan legger en glidvoks? Litt vanskeligere, men fortsatt overkommelig, her er "grunnskolen":
  1. Legg glidvoks bare i glidsonene
  2. Aldri bruk skirens i glisonene!
  3. Jeg anbefaler LF-voks fra Swix, bitte litt dyrere enn CH, men mye bedre.
  4. Voks skiene ofte nok til at sålene ikke oksiderer (da blir de grå, det er ikke bra). Dvs hver 3. tur som en hovedregel.
  5. Still strykejernet på temperatur angitt på voks. Drypp voks i glidsonene. Stryk det ut så det dekker hele glidsonen, men likevel minst mulig stryking på skiene.
  6. La skiene hvile til de kjennes kalde ut.
  7. Dra av voksen med en plexiglassikling (ikke stål!!).  Ikke bruk makt, dra i lange bevegelser.
  8. Børst av med en kobberbørste. Ca 10 børst, ikke bruk makt. Børstingen gir god glid.
  9. Børst til slutt med en plastbørste. (Det finnes kombibørster med kobber i den ene enden og plast i den andre)
  10. Ferdig!
Lykke til, hvis du lurer på noe kan du jo ringe smøretelefonen i Drøbak...

Henrik

1 kommentar:

  1. Mulig det blir en telefon til smøretelefonen ja. Første forsøk var i alle fall helt elendig, men andre forsøk gikk bedre. Man lærer etterhvert. Trygve har i alle fall utstyrt meg med smørebord og smørejern.
    Jeg har kjøpt meg en smørekoffert, men ser allerede at jeg må utvide innholdet. Nå får jeg jammen mye ny kunnskap.
    Har sett på Svix smøreskole.
    Har nå kommet fra fjellet til Haugesund uten snø. Så jeg må belage meg på en del kjøing de nærmeste ukene. Håper på mye snø nært.

    Takk for tips forresten!

    SvarSlett